هنر گرافيك در كتاب ايراني سابقه‌اي ديرينه و چند صد ساله دارد و مربوط به كتاب‌هايي هستند كه با با گل و مرغ، خطي خوش و گاهي نيز با نگاره‌ها مزين شده بودند. طي چند سال اخير طراحي جلد البته با تغييرات در رويكرد و سبك به عنوان يكي از آيتم‌هاي تأثيرگذار در افزايش فروش كتاب و جذب مخاطب مورد توجه ويژه ناشران و مخاطبان ايراني قرار گرفته است.

طرح جلد به عنوان اولين عنصر بصري مي بايست علاوه بر حفظ زيبايي و گرافيك چشم نواز، سبك، نوع نگارش و محتوا را نيز منتقل و مخاطب را به خريد و خواندن مجله يا كتاب ترغيب كند. زماني كه يك كتاب و نشريه در ويترين كتابفروشي  يا كيوسك مطبوعاتي قرار مي گيرد بايد از ميان جرايد و كتاب‌هاي مختلف و رنگارنگ نظر مخاطب را به خود جلب كند كه يكي از مؤلفه‌هاي مهم اين موضوع طرح جلد آن مي باشد.

درحقيقت در طراحي جلد مطبوعاتي، بيشتر تصوير به خدمت متن و محتوا درمي‌آيد تا محتوا در خدمت تصوير. هنرمندي كه طرح روي جلد كتاب يا نشريه را طراحي مي كند بايد به تمامي مطالب درون كتاب يا آن نشريه اشراف كافي داشته باشد تا بتواند طرحي خلق كند كه مخاطب را در درك محتوا ياري نمايد. با وجود آن كه در سال هاي اخير طراحي جلد كتاب، بيشتر از گذشته مورد توجه ناشران قرار گرفته اما هنوز از پتانسيل‌هاي طراحان فعال در اين زمينه استفاده نمي‌شود.

«همشهري جوان» اولين محصول مستقل مؤسسه همشهري و يكي از چندين مجله گروه مجلات همشهري است كه ازاواخر سال ۱۳۸۳ منتشر شد. اين نشريه يك هفته نامه فرهنگي اجتماعي است كه سبك زندگي را موضوع كار خود قرار داد و مخاطب هدف را جوانان انتخاب كرده است.

استايل و الگوي فعلي طراحي جلد همشهري جوان به مرور توسط طراح‌هاي قبلي و با لحاظ سليقه مخاطب به اين قالب رسيده است، رسالت جلد همشهري جوان پرداختن طنازانه به موضوعات داغ و روز اجتماعي و انعكاس محتوايي مجله است كه با توجه به نكته سنجي مخاطب جوان و البته هيئت نظارت! و كادر فني طراح را با چالش بيشتري روبرو مي كند.

از مهم‌ترين چالش طراحي جلد هفته‌نامه جوان مدت زمان كوتاه ايده تا اجرا و همين طور محدوديت‌هاي استفاده از المان و آيتم ها در طراحي براي مطبوعات است. تمام مرحله‌هاي طراحي از ايده، اتودهاي اوليه، تأييد، ويرايش و نهايي كردن كار ظرف مدت سه روز انجام مي شود كه براي طراحي مجله با اين تيراژ مدت زمان بسيار محدودي است.

در طراحي جلد با توجه به موضوع، سليقه طراح و البته مخاطب از تكنيك‌هاي مختلفي استفاده مي‌شود كه تكنيك غالب طراحي جلد «همشهري جوان» فتومونتاژ يا كلاژ تصاوير است كه با توجه سورئال كردن تصاوير واقعي، جذابيت بصري براي مخاطب دارد. بايد توجه داشت كه بسته به موضوع و محدوديت هاي تأمين متريال طراحي، ممكن است از تكنيك‌هاي ديگر تصويرسازي نظير گرافيك كامپيوتري، طراحي و تصويرسازي دستي نيز استفاده شود.

كار طراحي جلد در همشهري جوان با جلسه انتخاب سوژه از ميان سوژهاي داغ با حضور سردبير، دبير تحريريه، مدير هنري و طراح جلد شروع مي‌شود و پس از مشخص شدن سوژه، محتوا و حرف اصلي مجله، اتودها و طراحي مدادي اوليه جلد با رويكردها و نگاه‌هاي متفاوت از سوژه براي جلسه  بعدي مديران و سردبيران آماده مي شود. پس از اين جلسه و تأييد يكي از اتودهاي جلد، طراح يك روز فرصت دارد تا طراحي جلد نهايي را براي هيأت نظارت محتوايي و هنري و در نهايت براي چاپ ارسال كند .

 

منبع : www.roozrang.com


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


تاريخ : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ | ۱۰:۲۶:۳۳ | نویسنده : graphicmiral | نظرات (0)
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By Bigsite :.